MANA NAK CARI SERVIS AQIQAH MURAH DI MALAYSIA? | CUBA AQIQAH CENTRE


Mana nak cari aqiqah murah

Bila dapat baby baru mesti orang-orang tua dah siap-siap pesan jangan lupa buat Aqiqah untuk anak. Macam I dari sebelum lahir lagi orang tua dah bagi pesanan, ada duit lebih simpan-simpan sikit, boleh buat Aqiqah sekali. Aqiqah dimaksudkan sebagai penyembelihan haiwan ternakan sebagai tanda terima kasih kepada Allah di atas anak yang baru lahir. Seeloknya apabila anak berusia 7 hari, 14 hari, 21 hari ataupun apabila ada sudah dewasa. Kalau ikut hukum Islam, hukum Aqiqah adalah sunat muaqad (tidak wajib, tapi seeloknya buat jika berkemampuan) jadi kami dan suami tak fikir sangat nak buat masa tu sebab masa my son lahir, I dan suami baru mula nak stabil, itu pun masih risau sama ada mampu atau tidak nak jaga anak ni. Tapi apa yang dikatakan anak pembawa rezeki tu memang betul, kehidupan kami berubah lepas our son lahir. Tapi itu cerita lain, next time kalau I rasa nak share, I tulis post dekat blog. For now, I nak cerita tentang Aqiqah anak. Walaupun I tak mampu masa tu, tapi I dapat juga rezeki nak buat Aqiqah anak. Alhamdulillah. Ini I nak story sikit macam mana. So teruskan membaca...



Masa anak I lahir boleh dikatakan dua-dua belah keluarga, my family and my in-laws semua excited. Kenapa? Sebab anak kami anak sulung dan cucu sulung untuk dua-dua keluarga belah my husband dengan my side of the family. Kiranya my son memang penantian la. Hehe... Dapat pulak rezeki anak lelaki, lagilah seronok, especially my side of the family, sebab adik-beradik I semua perempuan. My husband punya side pulak hanya dia je anak lelaki, yang lain semua perempuan. Memang semua bersyukur dan of course orang-orang tua tak henti-henti pesan buat Aqiqah anak. Kami diam je dulu sebab masa awal-awal my son lahir, our financial belum kuat lagi. Duit yang ada belum tentu cukup untuk beli barang-barang keperluan baby. Tapi Allah maha pemurah, dari sebelum my son lahir, rezeki dapat tak henti-henti. Kebanyakkan barang baby I dapat gift ataupun sponsored from PR, which resulted in my husband keluar duit untuk beli pampers je. Susu tak perlu sebab I breastfeed which is also another rezeki sebab from my side of the family, my mum and my aunts semuanya tak ada susu badan. I, Alhamdulillah, susu sentiasa ada for my son.


So since our expenses untuk baby dah dapat cut banyak and my husband punya career pun was getting stable (my husband kerja dalam bidang sales, commision earner) our financial was getting stronger. But of course that took time, but we managed to earn some money untuk buat Aqiqah for our son. Finally! Tapi untuk Aqiqah dua ekor kambing kami masih tak mampu, tapi disebabkan perancangan keluarga belah my husband untuk buat Aqiqah anak dengan korban sekali, it was made possible. Sebab my sister-in-law pun menimang cahaya mata juga 4 months after I got my son jadi my mother-in-law thought it was a good time untuk buat Korban sekali dengan Aqiqah. But kami buat lewat masa my son was 8 months dah at that time, but that's still okay. At least ada juga buat. At that time our part was RMXXX. Alhamdulillah sebab dapat kongsi untuk ambil satu bahagian, dapat juga rezeki nak buat Aqiqah anak.


Bila dah selesai buat Aqiqah anak, I baru nampak ada banyak service untuk buat Aqiqah anak rupanya. Mungkin sebab I banyak google pasal Aqiqah masa tu, hasil iklan yang banyak keluar dekat Facebook I kebanyakkan tentang Aqiqah. Pada mulanya I tak ambil tahu sangat sebab Aqiqah anak I dah selesai, tapi lama-lama I jadi macam curious dengan cara servis-servis ni buat Aqiqah, murah pulak tu, jadinya I go through website-website servis-servis ni dan I terkejut on how simple they make it. Sebab masa my family merancang nak buat Aqiqah, it became kind of a hassle sebab nak pergi cari masa dan tempat untuk pilih haiwan ternakan and all. Honestly, my husband and I tak buat pun semua tu, my father-in-law yang uruskan semua, cari tempat, pilih lembu, kumpulkan duit and everything. Nampak la, it was a tiring process sebab dalam group whatsapp dia non-stop post on this which also timbul a few things yang menyulitkan and all. But still, sebab keluarga niat Aqiqah dan Korban sekali, penat tu worth it la, tapi kesian dekat father-in-law la sebab kami yang lain semua bekerja. 


Tapi bila I tahu ada service Aqiqah yang kita tak perlu nak bersusah payah dan jauh lebih murah, I jadi impressed. Ada juga service macam ni. Kalau I tahu dari awal lagi, kemungkinan my husband and I boleh je buat Aqiqah my son dalam masa yang lebih afdal which is 7, 14 ataupun 21 hari lepas my son dilahirkan. But again, ini semua bergantung pada rezeki masing-masing, ibadah Aqiqah untuk my son pun I dah buat dah, walaupun buat lewat 8 bulan but it's still okay. Alhamdulillah.


Kalau you all yang tengah baca post ni dan dalam sistuasi I yang dulu, dimana anak baru lahir tapi nak buat Ibadah Aqiqah yakin tak yakin je, you can try these kinds of service yang sediakan perkhidmatan Aqiqah dari online je. Tapi make sure berhati-hati dengan servis online ni, takut scam. Antara banyak-banyak servis Aqiqah online di Malaysia ni, ada satu website ni yang stand out di mana banyak orang mention dan artist-artist pun banyak pakai khidmat servis ni juga. Mungkin you pun pernah dengar juga aqiqahcentre.com ni.


Kenapa Pilih AqiqahCentre.com?


SERVICE AQIQAH CENTRE

1. 100% Online 

Process nak menempah haiwan ternakan dari Aqiqah Centre ni di hujung jari je. Dekat mana-mana setaip masa. Tak perlu nak berpeluh-peluh keluar cari tempat lagi.

2. Harga Mampu Milik

Harga mampu milik yang Aqiqah Centre tawarkan memang murah. I terkejut boleh dapat harga semurah itu so dalam fikiran I at first mungkin scam kot sebab boleh dapat harga seekor dan bukan bahagian. Tapi lepas go through, it's actually legit.


3. Servis Boleh Dipercayai

Yang paling penting apabila berusurusan di talian ni ialah memastikan sumber itu boleh dipercayai. Lebih-lebih lagi apabila servis yang ditawarkan berkait dengan agama. Jangan sebab tengok harga murah je terus bayar tanpa membuat selidik apa-apa kerana bergantung pada 'niat'. Ye la kan, sebab dah 'niat' okaylah tu. No, itu bukan caranya, if you betul-betul 'niat', pastikan niat you sampai dengan memastikan process servis yang ditawarkan adalah betul dan mengikut landasan yang betul.

Aqiqah Centre dikatakan dipercayai lebih dari 19,000 pelanggan dan ramai artist-artist tempatan juga telah banyak bercakap mengenai Aqiqah Centre. Even banyak juga ustaz-ustaz yang berkolaborasi dengan Aqiqah Centre juga. Kalau ustaz-ustaz pun banyak bercakap mengenai Aqiqah Centre ni, maksudnya mereka sudahpun selidik dulu dengan servis dan proses yang ditawarkan. Setakat ni Aqiqah Centre sudah  urus 21,000 sembelihan sejak 2014 lagi.


4. Kenapa Aqiqah Centre Murah?

Sebab ianya dilakukan terus di Tanah Suci Mekkah. Pekerja mereka di Mekkah akan melaksanakan segala urusan pemnyembelih, memasak dan juga memberi makan kepada yang fakir miskin di sana. Ini cara alternatif untuk Aqiqah Centre untuk memberi peluang kepada mereka yang tak mempunyai budget yang tinggi untuk dapat membuat Aqiqah dalam masa yang lebih afdal. 


4. Pakej Yang Ditawarkan

Honestly I terkejut dengan harga pakej mereka tapi ini yang you boleh dapat. Boleh refer gambar di bawah. Memang harga mampu milik.

1. Pakej Aqiqah Online Mekah

2. Pakej Aqiqah Anak Online

Harga Aqiqah Malaysia


5. Berserta Bukti Sembelihan 

Aqiqah Centre menjanjikan video beserta sebutan nama anak untuk setiap pembelihan yang boleh membuatkan anda lagi yakin yang servis ini boleh dipercayai.


6. Boleh Pilih Tarikh Penyembelihan

Ibadah Aqiqah akan disempurnakan setiap minggu pada hari Jumaat, tapi pada mereka yang ingin mengejar sunnah kelahiran hari ke-7 boleh beritahu mereka.


7. Diberi Sijil & Hadiah

Setaip penyembelihan di Aqiqah Centre, mereka akan memberikan anda sijil kayu yang membuktikan anda telahpun membuat Aqiqah untuk anak. Bolehlah tunjuk dekat anak nanti bila dia dah besar yang Aqiqah yang dilakukan terus di Mekkah. 

Bukan itu sahaja, kadang-kadang Aqiqah Centre ni banyak juga buat PROMO bagi free gift. Last time mereka beri Al-Quran percuma, kali ni mereka beri Telekung Siti Khadijah sekali! Mahal tuuu... Mana tahu bertuah sambil-sambil buat ibadah ni kan? Rezeki untuk anak, mak pun boleh dapat rezeki tak disangka-sangka.


Apa Hukum Aqiqah Online Macam Ni?

Hukumnya adalah harus. Aqiqah yang terbaik adalah yang dibuat sendiri, dilihat depan mata, dimasak dan dijamu pada orang ramai. Tapi kalau tidak berkemampuan atas sebab kos, masa, dan juga sebab keadaan sekarang yang sedang dilanda Covid, boleh ambil inisiatif lain untuk tetap melaksanakan Ibadah Aqiqah.


Macam Mana Nak Tempah di Aqiqah Centre?

Senang je. You guys hanya perlu Whatapp je team mereka di 010-8400803

Ataupun visit their wesbite which ada link direct terus ke team mereka.


Website : aqiqahcentre.com

Jika you guys ada apa-apa pertanyaan lanjut mengenai service mereka, boleh tanya mereka terus di Whatsapp:

Pertanyaan : aqiqahcentre.yzza.io


Untung siapa yang jumpa service ni sebelum lahirkan anak lagi. I lambat ambil tahu on this that's why I melepas nak buat Ibadah Aqiqah anak pada waktu yang lebih afdal. Insyallah if ada rezeki second baby boleh pilih service mereka Aqiqah Centre ni nanti. If ada rezeki lebih lagi masa tu boleh buat dekat Malaysia terus but for now this is one of the good options la especially masa COVID-19 ni. Urusan senang dan mudah.


0 comments